تشخیص زود هنگام دیابت نوع 2 عامل کلیدی در مقابله با این بیماری است

 16 نوامبر 2016- تقریباً 86 میلیون آمریکایی به پیش دیابت مبتلا هستند و اکثریت قریب به اتفاق آنها حتی نمی دانند که در این وضعیت قرار دارند. اما پیشرفت از پیش دیابت به دیابت نوع 2 اجتناب ناپذیر نیست، یک آزمایش خون ساده می‌تواند نشان دهد که آیا مقدار قندخون فرد نیاز به توجه بیشتری دارد یا خیر؟

بهترین راه برای جلوگیری از دیابت نوع 2 چیست؟

 دکتر Joseph Aloiرئیس بخش غدد درون ریز و متابولیسم در مرکز پزشکی باپتسیت در Winston-Salemدر کارولینای شمالی می‌گوید: بهترین راه برای جلوگیری از دیابت نوع 2، تشخیص زود هنگام آن قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است، عبارتی که من استفاده می‌کنم "پیشگیری بوسیله‌ی تشخیص" است، چنانچه دیابت کنترل نشود به عوارضی جدی مانند بیماری قلبی، مشکلات و نارسایی کلیوی، سکته، نابینایی و قطع عضو می انجامد.

درحال حاضر به گفته‌ی مرکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری حدود 29 میلیون نفر در آمریکا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و آنچه کمتر شناخته شده است، ابتلا نزدیک به 3 برابر این تعداد(تقریباً 86 نفر) به پیش دیابت است. در پیش دیابت مقدار قند خون بیش از مقدار قند خون نرمال است اما زیر آستانه‌ی دیابت نوع 2 قرار دارد و بطور کلی علائم قابل توجهی ندارد، به همین دلیل اکثریت قریب به اتفاق این افراد- نه نفر ازهر ده نفر – از ابتلا خود به  پیش دیابت اطلاعی ندارند.

اما پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 اجتناب ناپذیر نیست و با یک آزمایش خون ساده بنام هموگلوبین A1cمی‌توان تعیین کرد که آیا مقدار قند خون فرد نیاز به توجه و کنترل دارد یا خیر.

دکترAloiافزود: پیش دیابت یک فرصت عالی برای پیشگیری از دیابت است و آزمایش هموگلوبین A1cمی‌تواند نشان دهد که آیا باید برای کنترل قند خون فرد تصمیمی جدی اتخاذ کرد یا فرد دارای مقدار قند خونی طبیعی است، از آنجائیکه برای این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی نیست انجام آن ساده است. در حقیقت آزمایش A1c، درصد هموگلوبین گلیلوزیله یا درصد گلبولهای قرمز خون پوشیده شده با گلوکز را در جریان خون در طول 3 ماه نشان می دهد و در حقیقت هموگلوبین A1Cمیانگینی از مقدار قندخون فرد در مدت 3 ماه گذشته است. آزمایش هموگلوبین A1c  ارزیابی دقیق‌تری را نسبت به قندخون ناشتا (که برای اانجام آن نیاز به منع خوردن و آشامیدن به مدت حداقل 8 ساعت دارد) ارائه می‌دهد.

دکتر Aloiگفت: آزمایش ناشتا بیانگر مقدار قند خون در همان زمان انجام آزمایش است در حالیکه آزمایش A1Cیک نوع گزارش از مقدار قندخون فرد در طی 90 روز گذشته است و شاخص با ارزشتری است.

 سوال اینست که آزمایش A1cباید برای چه کسانی انجام شود؟

نهادها وسازمانهای مختلف توصیه‌های گوناگونی را برای انجام این آزمایش ارائه می‌دهند اما بطورکلی بر این موضوع توافق دارند که غربالگری قند خون باید توسط پزشک برای هر بیماری که دارای عوامل خطرساز رایج برای دیابت است حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد، انجام گردد. این عوامل خطر عبارتند از: سن بیش از 40 سال، اضافه وزن یا چاقی، عدم فعالیت بدنی، سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به دیابت نوع 2، فشارخون بالا، HDLیا کلسترول خوب پایین  و LDLیا کلسترول بد بالا، نژادهای آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی، بومیان آمریکایی، آسیایی تبارها و افرادی از جزایر اقیانوس آرام.

 او گفت: من معتقدم کار ما کمک به مردم با انتخاب صحیح است و این کار نیاز به اطلاعات خوب دارد و بخشی از این اطلاعات  به غرباگلری برای پیش دیابت و دیابت  مربوط  می باشد. در اکثر موارد افرادی با قندخون بالا و مبتلا به پیش دیابت می‌توانند با تغییر در شیوه‌ی زندگی مانند کاهش وزن، رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی همچنین استفاده از داروهای ضد دیابت مانند متفورمین(به استفاده ی موثرتر از انسولین به بدن کمک می‌کند) از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری  کرد.

او افزود: ما نمی‌توانیم از تأثیر ژنها یا سایر عواملی که فرد مبتلا به پیش دیابت را مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 می‌کند، ممانعت کنیم و راهی برای درمان آن نداریم اما راههای کنترل آنرا می‌دانیم برای اکثر بیماران بخصوص افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند،  تغییرات ذکر شده در شیوه‌ی زندگی ممکن است کوچک باشد اما هنوز هم موثر است.

 کاهش وزن حدود 10 تا 12 پوند و پیاده روی روزانه به مدت 20 دقیقه بهتر از استفاده از دارو عمل می کند، گاهی محدودیت مصرف کربوهیدرات‌ها و افزودن فیبر به رژیم غذایی به فرد کمک می‌کند برای بیماران جوانتر حذف نوشیدنیهای حاوی قند ممکن کفایت کند.

 در حالیکه بیماری دیابت نوع 2 پیشرفته نیز قابل مدیریت است یا حتی می‌توان از طریق درمانهایی آنرا  بهبود داد اما تشخیص زود هنگام افزایش قند خون در افراد عامل کلیدی و حیاتی برای مقابله با این بیماری است، بدیهی است که پیشگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت بهتر از درمان آنها است و من فکر می کنم نکته‌ی بی نهایت مهم شناسایی افراد در معرض  خطر دیابت و کمک به آنها برای رسیدن به قندخون طبیعی است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161116160702.htm